Aankomst in Bogor - Reisverslag uit Bogor, Indonesië van Bart&Marthe - WaarBenJij.nu Aankomst in Bogor - Reisverslag uit Bogor, Indonesië van Bart&Marthe - WaarBenJij.nu

Aankomst in Bogor

Door: Bart & Marthe

Blijf op de hoogte en volg Bart&Marthe

27 April 2010 | Indonesië, Bogor

Beste WNF-ers,

Om te beginnen zullen we ons even voorstellen: wij zijn Bart en Marthe, twee masterstudenten van de Universiteit Utrecht. We lopen 6 maanden stage bij het WNF en mogen hiervoor onderzoek doen in Indonesië!
Aan de Mendalam rivier in Kapuas Hulu, West Kalimantan wel te verstaan. Daar zullen we ons gaan inzetten voor het Equitable Payments for Watershed Services (EPWS) project ter verbetering van de waterkwaliteit in het gebied. Het water in de regio vertroebelt doordat er sediment wordt ingevoerd vanaf de oevers. Om het water minder troebel te maken, is er een plan opgesteld voor het tegengaan van erosie door het herbebossen van de veelal gekapte rivieroevers.

Wij gaan proberen te achterhalen of de herbebossing zal aanslaan, en of het daadwerkelijk kan bijdragen aan een betere waterkwaliteit. Dat is van belang om te weten voor de potentiële investeerders in het project, die graag willen weten of ze waar voor hun geld krijgen. Om dit te kunnen vaststellen gaan we verschillende metingen doen aan de rivieroevers en schakelen we leden van de lokale gemeenschappen in om ons te helpen met het onderzoek.

Maar zover is het nog niet. Gisteren zijn we aangekomen in een tropisch warm Jakarta en hebben we gelijk de bus genomen naar het Santika Hotel in Bogor, waar een conferentie wordt gehouden over de jaarplannen van heel het WWF Indonesië. Hier ontmoeten we de belangrijkste figuren voor ons onderzoek en krijgen we de kans om wat te acclimatiseren. Dat is hard nodig in deze compleet andere wereld van beleefde mensen in Batik kleding, krtek sigaretten en stinkvruchten.

Morgen zullen we spreken met een expert in de hydrologie van ons studiegebied. We zijn benieuwd wat hij van onze plannen zegt...

Tot gauw bij ons volgende verhaal!

Groet,

Marthe en Bart (ofwel: BaMa)

• 27 April 2010 - 15:06

Froukje:

Hi Bart & Marthe!

Leuk om jullie hier te kunnen volgen :-). Succes met het onderzoek en hou ons op de hoogte van jullie ervaringen!

Cheers,