Uit het hart van Borneo - Reisverslag uit Putussibau, Indonesië van Bart&Marthe - WaarBenJij.nu Uit het hart van Borneo - Reisverslag uit Putussibau, Indonesië van Bart&Marthe - WaarBenJij.nu

Uit het hart van Borneo

Door: Bart & Marthe

Blijf op de hoogte en volg Bart&Marthe

08 Mei 2010 | Indonesië, Putussibau

Beste WNF-ers,

Vanuit de jaarvergaderingen van WWF-Indonesie in Bogor, zijn wij vorige week vertrokken naar Pontianak, de provinciehoofdstad van West-Kalimantan. Na een kort verblijf in het WNF-kantoor aldaar, volgden we de evenaar oostwaarts naar Putussibau: onze thuisbasis voor de komende 2 maanden. Dit grote dorp ligt in het bovenstroomse gebied van de Kapuas, de langste rivier van Borneo, en meerdere zijrivieren komen hier samen. Het stroomgebied van een van die rivieren, de Mendalam, is de focus van het Equitable Payments for Watershed Services (EPWS) programma van WWF.

Deze week hebben we alle stakeholders die bij het EPWS-project betrokken zijn ontmoet en gesproken. Van het drinkwaterbedrijf tot het departement bosbeheer. En, niet te vergeten, de stamhoofden van de dorpen aan de Mendalam. Het stroomgebied is namelijk het thuis van verschillende Dayak-stammen, de oorspronkelijke bevolking van de bossen in Borneo. Op een veldexpeditie van 3 dagen hebben we ieder dorp aangedaan, ons voorgesteld en toestemming gevraagd voor ons onderzoek. Verder was de trip een perfecte kans om een beter inzicht te krijgen in het landgebruik, de ecologie en hydrologie van het gebied. Dit alles ter voorbereiding op ons onderzoek dat volgende week start.

Bovenop al deze mooie en positieve ontmoetingen en indrukken, zijn we ook nog eens in een warm en erg gemotiveerd lokaal WWF-team beland. Een team met veel kwaliteiten en gedrevenheid in huis, dat op allerlei vlakken opkomt voor de natuur en lokale bevolking hier. Een hoop inspiratie en kennis waar wij in mogen delen. Kortom, alles hier baik-baik!

Bart en Marthe

• 08 Mei 2010 - 13:06

Pieter:

Hallo BaMa,

Wat een lekkere nuchtere beschrijvingen van jullie bezigheden. Ik hoop elke keer dat jullie op enig moment jullie mooiste 200 foto´s gaan tonen maar tot nu toe valt het mee.. Komt het door het gebrek aan foto´s of internet?

Veel plezier met het varen!

• 14 Mei 2010 - 12:01

Josseline:

hallo Bart,
    door je moeder word ik natuurlijk op de hoogte gehouden van je wel en wee maar het is heel leuk om het verslag te lezen en de foto's te zien. veel succes met je onderzoek. groeten Josseline

• 16 Mei 2010 - 12:47

De Hoeve's:

Hey Bart,

Tjee, zit je weer aan de andere kant van de wereld en wij kunnen zo maar meekijken/lezen bij wat je daar aan het doen bent! Diep respect hoor knul. Pas je goed op jezelf en op Marthe. Wij wensen jullie daar een hele fijne en leerzame tijd en we zullen ongetwijfeld nog meer van jullie lezen. Vandaag zijn Margriet, Rennick, Rolf, Kjell, Rune en Bente naar Diergaarde Blijdorp. Als je terug bent, dan moet je beslist ook weer eens mee hoor! Dikke kus, Henk, Astrid, Kjell, Rune en Bente