Passie langs de Mendalam - Reisverslag uit Pontianak, Indonesië van Bart&Marthe - WaarBenJij.nu Passie langs de Mendalam - Reisverslag uit Pontianak, Indonesië van Bart&Marthe - WaarBenJij.nu

Passie langs de Mendalam

Door: Bart & Marthe

Blijf op de hoogte en volg Bart&Marthe

02 Juni 2010 | Indonesië, Pontianak

Beste lezers,

Hier weer een bericht vanuit Kalmantan-Barat, dit keer vanuit het bruisende Pontianak. Hier hebben we een korte stop voor het verlengen van ons visum en bij toeval valt ons bezoek samen met een meeting van heel het WWF West-Kalimantan waarin de nieuwe werkplannen opgesteld en gepresenteerd worden. Daar kunnen we dus mooi bij mee kijken. De projecten die hier draaien beginnen bij ons steeds meer te leven, nu we het hele team kennen en gesproken hebben en zelfs een kijkje hebben genomen bij de nieuw aangeplante mangrovebossen langs de kust ten noorden van Pontianak. De verhalen en passie van iedereen werken enorm inspirerend en
motiverend voor ons om het beste uit onze tijd in Kalimantan te halen. Wat een geweldig team is hier aan het werk!

Intussen is in Putussibau ook een hoop gebeurd. We hebben een groot deel van de monitoring sites al kunnen installeren en aan ieder dorpshoofd een regenmeter mogen aanbieden. De dorpshoofden staan stuk voor stuk positief tegenover het project en zijn onder andere bereid iedere dag de regenval bij te houden in hun dorp. De volgende stap is het samenstellen van een team van dorpsleden dat de monitoring van oevererosie op zich zal nemen. De training van dit team staat op de planning voor volgende week...

Naast deze korte update wil ik jullie het volgende moment niet onthouden. Op een van onze fieldtrips hebben we een heel bijzondere bijeenkomst mogen bijwonen waar het werk van het WWF in praktijk gebracht zagen worden. Een houtkap bedrijf heeft het namelijk voorzien op een gebied van 24 000 ha midden in het stroomgebied van de Mendalam rivier. 26 Jaar lang mag er gekapt worden als de dorpen langs de rivier hun toestemming verlenen aan de 'logging concession', in ruil voor een bescheiden geldbedrag. Voor de locale Dayak stammen is dit geldbedrag echter lang niet zo bescheiden als het ons lijkt, en eenvoudig te verdienen. Instemming met dit plan zou echter een regelrechte ramp betekenen voor de waterkwaliteit van de rivier door een enorme toename vanerosie, om maar niet te spreken over de consequenties voor de biodiversiteit in het gebied!

Wie nu denk dat dit een hopeloze zaak is heeft buiten de Dayak van de Mendalam gerekend. Als één man staan de dorpen hier achter de afwijzing van de concessie, op één dorp na. En dit dorp was de setting van de bijeenkomst, georganiseerd door dorpshoofden, stamleiders en de priester om dit ene dorp te overtuigen van het belang van natuurbehoud voor het voortbestaan van hun land. Met hart en ziel werden de bomen, het water en de dieren van de Mendalam verdedigd in gepassioneerde speaches en versterkt door gebaren en megafoon. het WWF was aanwezig met een GIS presentatie en werd meerdere malen aangehaald door de sprekers wanneer het ging om het aanplanten van gekapte bomen voor een duurzame toekomst. Helaas mocht deze hartstocht en goede argumentatie niet baten en houdt het tegendraadse dorpshoofd voet bij stuk. Voor de komst van de concessie is zijn steun gelukkig niet voldoende, maar het zorgt wel voor een akelig conflict in het gebied. Genoeg werk aan de winkel dus voor het WWF!

Hartelijke groeten,

Marthe & Bart